Nové typy renju zahájení - vysvětluje Kedlub

Vysvětlení nových typů zahájení (Yamaguchi, Soosörv a Taraguchi).

Dobrý den vážení a milí čtenáři (a renjisti obzvlášť).

Čas plyne jako voda, rok se sešel s rokem, a těm zvídavějším z vás jistě neuniklo, že zasedání ústředního výboru RIF (nebo snad KSSS? Čert ví) rozhodlo letos v Helsinkách o převratné změně renju pravidel. Ta se týká systému zahájení, a aby to hráči neměli zas až tak jednoduché, na přechodnou "zkoušecí" dobu byly uzákoněny hned tři oficiální pravidla, se kterými se může na turnajích hrát.

Co z toho tedy pro takového prostého, malého českého hráče renju vyplývá? Inu, že stará dobrá RIF pravidla může pomalu pustit z hlavy a musí se seznámit s pravidly novými, se kterými se od nynějška bude hrát i v Čechách a na Moravě. A právě pro počáteční zorientování je tu připraveno jejich krátké představení.

"Starý" systém zahájení - pravidla RIF:

Začínající hráč položí první 3 kameny:

  • 1.kámen do středu desky
  • 2.kámen do středového čtverce 3x3
  • 3.kámen do středového čtverce 5x5
  • (vzniká tak 26 možných zahájení)

    Druhý hráč volí barvu (má právo swapovat)
    Hráč s černými kameny navrhne 2 nesymetrické páté tahy z nichž si bílý vybere, zahraje 6. tah a hra dále pokračuje normálně.

    Yamaguchi:

    Začínající hráč položí jedno z 26. renju zahájení (viz. RIF), a dále určí počet pátých tahů, které černý navrhne (počet je libovolný, tz. 1-221)
    Druhý hráč má právo swapovat.
    Hráč s bílými zahraje 4. tah kamkoli
    Hráč s černými navrhne určený počet nesymetrických pátých tahů, bílý si vybere jeden, zahraje 6. tah a hra dále pokračuje normálně.

    Poznámka: Pravidlo Yamaguchi je závazně určeno jako pravidlo, se kterým se budou hrát v následujícím přechodném období mistrovství světa jednotlivců i týmů.

    Soosörv:

    Začínající hráč položí jedno z 26. renju zahájení (viz. RIF).
    Druhý hráč má právo swapovat.
    Hráč s bílými kameny zahraje 4. tah a určí počet pátých tahů (v rozmezí 1-4)
    Druhý hráč má právo swapovat.
    Hráč s černými navrhne určený počet nesymetrických pátých tahů, bílý si vybere jeden, zahraje 6. tah a hra dále pokračuje normálně.

    Taraguchi:

    Začínající hráč zahraje první tah doprostřed.
    Druhý hráč má právo swapovat.
    Hráč s bílými zahraje 2. tah do středového čtverce 3x3
    Druhý hráč má právo swapovat.
    Hráč s černými zahraje 3. tah do středového čtverce 5x5
    Druhý hráč má právo swapovat.
    Hráč s bílými zahraje 4. tah do středového čtverce 7x7
    Druhý hráč má na výběr ze 2 možností, jak bude otevření pokračovat –
    1) Možnost dalších dvou swapů: Hráč má právo swapovat
    Hráč s černými zahraje 5. tah do středového čtverce 9x9 Druhý hráč má právo swapovat
    Bílý zahraje šestý tah kamkoliv a hra dále pokračuje normálně.
    2) Možnost pěti pátých tahů: Hráč navrhne 5 nesymetrických pátých tahů kamkoliv, druhý hráč už nemůže swapovat, ale musí hrát za bílé. Vybere si jeden z navrhnutých tahů, zahraje 6. tah a hra dále pokračuje normálně.

    Poznámka: Možnost pěti pátých tahů byla přidána, aby odstranila příliš odvážné čtvrté tahy bílého. Takto v případě, že bílý zahraje příliš nevýhodný 4. tah, černý může využít možnost pěti 5. tahů ke své výhodě (viz. http://www.renju.net/blog/index.php?showtopic=951)

    Rejection system:

    Na turnajích může být zároveň použit i tzv. Rejection system. Ten spočívá v tom, že jsou pro turnaj určeny tři pravidla, z nichž jedno musí být staré RIF a druhá dvě pravidla oficiální (čili dvě z výše popsaných). Při začátku hry následně 1. hráč (po zpuštění hodin) odmítne jedno pravidlo, cvakne hodiny, druhý hráč odmítne další pravidlo, cvakne hodiny, a pravidlem které zbylo následně hra pokračuje.

    Bon voyage!

    Pokud jste z toho všeho, co zde vidíte kapku zmateni, vůbec se nelekejte. Pravda je, že nová pravidla vypadají na první pohled občas prapodivně, pravda také je, že jich není zrovna málo... Nicméně vězte, že na osvojení i takového Taraguchiho vám stačí jen pár her, na jeho pochopení pak ještě méně (aneb trocha praxe u desky řekne víc než tisíc slov). Není se tedy čeho obávat, a byla by škoda, kdyby vám kvůli tomu ušly všechny nesmírné krásy hry renju:-)

    Zápis protokolu osudného zasedání i originální popis nových pravidel je dostupný na adrese http://www.renju.net/media/news.php?news_no=248.