Slovníček pojmů


Piškvorky

Hra oblíbená hlavně mezi studenty. Hraje se na čtverečkovaném papíře na neomezené ploše. Soupeři střídavě kreslí kolečka a křížky a vyhrává ten, kdo vytvoří 5 a více svých znaků v řadě.

Gomoku

Japonský název pro piškvorky. Hraje se s černými a bílými kameny na desce 15x15. Kameny se pokládají na průsečíky. Vyhrává pouze 5 kamenů v řadě. Hra se hraje po celém světě i na turnajích.


Nejčastěji hrané varianty gomoku podle typu zahájení:

Klasika

Neplatí zde žádné omezení, hraje se podle pravidel piškvorek.

Pro

Zahajuje se doprostřed desky a začínající hráč nesmí zahrát svůj druhý kámen do středového čtverce 5x5.

Swap

Začínající hráč položí černý, bílý a černý kámen a druhý hráč si vybere, jestli chce hrát bílými nebo černými kameny. Poté se již hráči normálně střídají. Vyhrává pouze 5 v řadě.

Swap2

Začínající hráč položí černý, bílý a černý kámen a druhý hráč má 2 možnosti: a) vybere si barvu kamenů, kterými chce hrát a hra dále pokračuje normálně nebo b) přidá další bílý a černý kámen a barvu kamenů si poté vybírá první hráč, načež hra pokračuje opět normálně. Vyhrává pouze 5 v řadě.


Renju

Japonsky "šňůra perel". Profesionální varianta piškvorek, hraje se s omezením (fauly) pro černého a má vlastní pravidla pro zahájení (více na stránce "pravidla renju"). V této hře se pravidelně pořádají mezinárodní turnaje a mistrovství světa.

Pente

Tzv. "žravé piškvorky" hraje se na desce 19x19 a pokud uzavřete 2 soupeřovy kameny z obou stran, jsou tyto "sežrány". Vyhrává ten, kdo jako první udělá 5 a více kamenů v řadě, nebo "sežere" 10 soupeřových kamenů. Hra je velmi oblíbená v USA, kde se hraje se zahájením "pro".

SW (sure win)

Termín pro jistou výhru jedné z barev.

Pětka

Nepřerušená řada 5 kamenů stejné barvy.

Přesah

Nepřerušená řada 6 a více kamenů stejné barvy (takto položené kameny nevyhrávají hru, hra pokračuje).

Čtyřka

4 stejné kameny v řadě, ze kterých je možno jediným tahem vytvořit pětku.

Nebezpečná čtyřka

Nepřerušená řada 4 kamenů stejné barvy, ze kterých je možno udělat pětku přidáním kamene ke kterémukoliv z jejích 2 volných konců.

Trojka

Řada 3 kamenů stejné barvy, ze které lze jediným tahem vytvořit nebezpečnou čtyřku.

Hrozba

Trojka, čtyřka nebo fukumi.

Vidlička

Dvě křížící se trojky(3x3), čtyřky (4x4) a nebo 4x3.

Fukumi

Tah jehož zahráním vznikne VCF.

VCF (victory by continuous fours)

Vítězství přes čtyřky.

VCT (victory by continuous threats)

Vítězství přes hrozby.

Nori

Tah, který brání soupeřovo VCF a zároveň vytváří vlastní VCF.

Cut (čti kat)

Čtyřka, která se soupeři vytvoří z obranných tahů při našem pokusu o výhru pomocí vcf a tím nás zastaví.

Poziční tah (japonsky Yobi)

Tah který není vyloženě obranný ani útočný, může jím (ale nemusí) vzniknout VCT, také může být umístěn daleko do prostoru a zpravidla slouží jako základ pro budoucí útok.