FAQ

Můžu se rychle naučit hrát dobře piškvorky?
Nikdo nezačne hrát jako mistr světa a nikdo se rapidně nezlepší ze dne na den. K tomu, abyste byli konkurenceschopní světovým hráčům je potřeba ujít dlouhou cestu. Je potřeba umět hrát, mít osvojenou taktiku, znát herní principy. Vědět kdy je třeba bránit a kdy je možnost začít útočit. Naučit se jedno schéma z Vás neudělá dobrého hráče. Soupeř má při swap2 možnost doložit dva kameny a narušit tak naučenou teorii. Pak je potřeba umět se zorientovat mezi pěti kameny a vybrat si lepší barvu. K tomu je potřeba umět počítat hodně tahů dopředu. Můžeme tedy říct, že nejlepší hráči vidí nejdál. Jsou schopni z hlavy v některých pozicích dopočítat kombinaci i na 20-30 tahů dopředu. A někdy i víc!

Jak se stát lepším hráčem?
Bez tréninku se nikdo nikdy v ničem nezlepšil. Nejlepší z nejlepších mají nejvíc natrénováno. V piškvorkách to platí také. Cest jak se vytrénovat je několik. Dají se trénovat různé dovednosti. Nejzákladnější rada je - hodně hrát. Tak zvaně se vyhrát. Začít nepřehlížet volné trojky, osvojit si herní principy. Zjistit, že je třeba bránit trojku, aby člověk neprohrál. Uvědomit si, že k výhře musí hráč soupeře přehrát. Vytvořit si tzv. vidličku, což znamená 3x3, 3x4 nebo 4x4. Naučit se efektivně bránit, pracovat s přesahem, využívat hranu desky. Stát se dobrým útočníkem, aby ve slibné pozici neztratil tempo a nepřenechal útok soupeři. A tak dále, a tak dále. Čím více her odehrajete, tím více těchto zkušeností naberete. Doporučujeme hrát se silnějšími soupeři, abyste se měli od koho učit, kam se posouvat. Nevadí, že u toho budete stále prohrávat. Pokud okoukáte zahájení, styl, taktiku, po čase určitě přijde jedna výhra. A po dalším čase bude počet výher narůstat, až třeba jednou budou výhry převyšovat. :) Pro internetové hraní můžete využít českou piškvorkovou hernu PLAYFIVE. Další důležitou dovedností je vidět v hlavě hodně tahů dopředu.

Jak se naučit vidět hodně tahů dopředu?
Umět si v hlavě dopočítat situaci, z jaké strany bránit volnou trojku, aby tam soupeř za X tahů nevyhrál partří k důležité výbavě každého dobrého piškvorkáře. Pokud nedokážete v hlavě udržet dostatečný počet tahů, abyste si ověřili pozici, můžete zbytečně bránit ze strany, která opticky vypadá nebezpečně, ale prakticky z ní třeba prohra nehrozí a ztratíte tak možnost převzít tempo a třeba i vyhrát partii. Jak tedy tuto dovednost nacvičit? Doporučujeme k tomuto využít naše úlohy. Jsou to diagramy s pozicí, kde je třeba vymyslet správný tah či tahy. Důrazně doporučujeme řešit všechny úlohy pouze z hlavy. Jedině tak se vám vytrénuje mozek. Pokud si budete pomáhat deskou či nedejbože programem, nic vám to do hry nepřinese. Dále doporučujeme začít všemi úlohami pro začátečníky. Jsou sice triviální, ale naučíte se na nich systém, jak úlohy fungují či v jakém formátu zadávat výsledky. Dále zkuste vyřešit všechny Lehké úlohy od nejstarších až po ty nejnovější. Až je všechny projdete, přejděte na střední a pak až na těžké. Pokud začnete hned střední nebo těžkou, pravděpodobně na ni ještě nebudete mít kvalitu a zbytečně byste si zkazili pokusy, které by Vám mohly chybět později, až byste na úlohu připravení byli a to by Vás jistě mrzelo. Trpělivost je zde na místě.

Jaké hrát zahájení?
Existuje nespočet variant zahájení (openů) a každému vyhovuje jiné, podle herního stylu či dovedností hráče. Záleží, zda hráč hraje raději útočně hned od prvního tahu, nebo raději ze začátku brání a získává převahu až v průběhu hry. Podle toho si své zahájení volí a to následně ovlivní ráz celé hry. Openy můžeme dělit podle umístění na desce. Říkáme, že hrajeme roh, hranu či střed. Roh a hrana se většinou řadí k těm obranným zahájením, které jsou vyrovnané pro oba hráče a vyhrává ten, kdo dokáže herně toho druhého přehrát. Patří k lehčím openům pro začátečníky, protože u rohů musíte hlídat protihráče jen na 1/4 desky, než se hra dostane ke středu. U hrany hlídáte 1/2 desky. Pokud ovšem hrajete středové zahájení, musíte soupeře hlídat ve všech směrech a to bývá nejnáročnější dovednost a pro začátečníka velice těžký úkol. Středové openy jsou ty útočné. Tím se nepřímo dostávám k dalšímu typu openů a tím je tkz. schéma. Schéma je rozložení tří kamenů na desce, kde je potřeba znát přesná sekvence až desítek tahů, než se hra vyrovná, nebo se stane jistou výhrou ("surewinem" - sw) pro jednu z barev. Pokud hráč tuto sekvenci nezná, většinou rychle prohraje za jakoukoliv barvu v několika málo tazích. Pro narušení teorie těchto schémat slouží možnost doložení dvou kamenů - tkz. swapování. Ale i umět doložit dva kameny tak, aby se pozice stala zcela vyrovnanou je velice náročná dovednost. Pokud se vám to nepovede, soupeř bude stále těžit z výhody špatného swapu.

Kde sehnat zahájení pro swap2?
Každý hráč má svá oblíbená zahájení. Zahájení si hráči buď vymyslí, nebo jej okoukají u někoho jiného. Pokud si zahájení někdo vymyslí, většinou také stráví několik hodin až dní nad vymýšlením nejlepší teorie, aby měl nad soupeřem převahu a takové zahájení si nechává jako moment překvapení na turnaje či důležité zápasy. Svou teorii si tedy každý hlídá jak oko v hlavě. Proto nikde není databáze openů s teorií, jak na ně. Schémata ale vznikají stále nová, protože když jednou toto schéma zahrajete, ostatní hráči se na něj - na Vás - snaží připravit a tím již ztrácí moment překvapení. Pokud tedy nevíte co hrát a nechcete si vymýšlet své openy, můžete se inspirovat a převzít začátky buď v historii her hraných na internetu a nebo v databázi her hraných na živo na Gomokuworld. U těchto her ovšem nevíte, zda oba hráči hráli tu nejlepší teorii.

Jak sehnat tu nejlepší teorii?
Jak již bylo výše psáno, teorii si každý vymýšlí sám a hlídá si jí jako to nejcenější, co v piškvorkách má. Kdo má lepší teorii, vyhrává. Dříve nad teorií hráčí trávili celé dny, aby dosáhli nejlepších možných tahů, které jeho soupeř nebude schopen při hře v omezeném čase dopočítat. Dnes je již situace jiná. Piškvorkové programy se již dostaly do pozice, že umějí "myslet" lépe a hlavně rychleji než člověk a tak se teorie tvoří převážně s jejich pomocí. Některé piškvorkové brainy jsou volně ke stažení na Gomocup stránkách, které se zaměřují na turnaje piškvorkových brainů. Abyste si připravené teorie snáze zapamatovali a mohli se k nim kdykoliv (kromě momentu, kdy s někým hrajete) vrátit, doporučujeme Vám stáhnout do mobilu databázi Gomoku library. Tato užitečná aplikace umožňuje záznamy zahájení a větvení variant v nich, včetně popisků či barvení kamenů.

Co je to piškvorkové desatero?
Piškvorkové desatero jsou základní poučky pro všechny začínající, ale i pokročilé hráče, které vznikají za pochodu v Piškvorkovém klubu. Tyto poučky zatím nikdo nikdy nesepsal a přestože u každé říkáme, že je to první pravidlo piškvorek, vždy řekneme jinou poučku. :) Ale pokud se budete těmito radami řídit, nikdy neprohloupíte! Pokusím se tedy o nemožné a zkusím to shrnout.

# Poučka:
1Nehraj čtyřku, pokud není nezbytně nutná!
2Než odehraješ svůj tah, musíš vědět, kam bude poté hrát tvůj soupeř!
3Když si myslíš, že není kam bránit, projdi si znovu všechny možnosti obrany.
4Využívej všechen čas.
5Od začátku hry blokuj tak, aby sis pokud možno vždy vytvářel dvojičky a hrozby.
6Začátky jsou nejdůležitější. Od nich se většinou odvíjí ráz celé hry.
7Nepokradeš propisky, Semíre!

Je možné, že mají úlohy více řešení?
Ano, některé úlohy mohou mít několik různých řešení, nebo několik řešení s použitím stejných tahů, ale třeba jen v jiném pořadí. Autoři úloh se snaží zahrnout všechny možné "správné" kombinace tahů. Může se však stát, že naleznete správné řešení, které autor úlohy do seznamu nezahrnul. V tom případě jej prosím kontaktujte pomocí vzkazů v záložce můj profil. Autor provede nápravu.

Jak se určuje kvalita hráče uvedená v seznamu uživatelů?
Počet černých kamenů znázorňující kvalitu hráče se určují podle zadaných údajů v Sledování výkonnosti. Pokud si uživatel nevede žádné sledování výkonnosti, tak se místo černého kamínku zobrazuje poloprůhledný. Prozatím se vypočítává pouze kvalita v piškvokrách. Spočítá se aritmetický průměr všech uživatelem zadaných sledování a podle následujících intervalů se určí jeho orientační kvalita.

Obr.: Interval: Hodnocení:
Vynikající hráč> 2000Vynikající hráč
Velmi dobrý hráč1800 - 1999Velmi dobrý hráč
Průměrný hráč1600 - 1799Průměrný hráč
Pokročilý hráč1400 - 1599Pokročilý hráč
Začátečník< 1400Začátečník
Vynikající hráč0Není založeno sledování výkonnosti.

Co znamenají zkratky PÚ a RÚ v seznamech hráčů?
Tyto zkratky procentuálně znázorňují počet vyřešených Piškvorkových a Renju úloh daného uživatele. Podle těchto dvou údajů jsou uživatelé v tabulkách seřazeni. Od nejaktivnějších řešitelů po nejméně aktivní. V situaci, kdy mají oba uživatelé stejný počet vyřešených úloh, tak o jejich postavení v tabulce rozhoduje datum jejich registrace na VCPR. Novější uživatel je v tabulce zobrazen vždy níže.